spö!

Okej, det är så hiiimla mycket snack om spö och så vidare.
Jag använder spö nästan varje gång jag rider.
Men det är för Gina behöver hjälpas framåt hela tiden. Och därför rider jag med sporrar också oftast.
På tävlingar måste jag ge henne 2 snabba rapp för att hon ska vakna till, men det gör inte mig till en dålig människa.
Vissa kanske sitter och spöar hela tiden, vissa kanske inte spöar så mycket, och vissa inget alls.
Jag måste rida framåt på Gina heeela tiden, och därför måste jag ha hjälp av spöet! Jag ger henne ett litet rapp såfort jag känner att hon inte lyssnar på mina skänklar. Men det gör mig faktiskt inte till någon dålig människa.

Jag ser det såhär: Dom som oftast använder spö MÅSTE ha hjälp för att få framåt hästen. Då hjälper det inte BARA med skänklar eller sporrar.
Jag måste hela tiden jobba med skänklarna , och går inte det måste jag på med spöet. Men Gina har ett val: antingen så lyssnar hon på mina skänklar och går framåt, eller så sölar hon och får hjälp bakifrån.

MEN BARA FÖR MAN GER HÄSTEN ETT RAPP ELLER TVÅ SÅ ÄR MAN INGEN DJURMISSHANDLARE!!!!
Jag tycker det är jävligt dumt att man säger saker innan man vet någonting!

Och bara för att man rappar till hästen en gång eller två, so what? DEN hästen kanske behöver hjälpen! Den kanske inte kan jobba med bakbenen ordentligt, då får den en knuff åt rätt håll ju!
JAG tycker INTE att man ska tro fördommar innan man vet hur hästen är osv.!

Jag slår aldrig Gina hårt! Skulle aldrig få för mig att göra det heller! MEN ibland måste jag ge henne en knuff i rumpan så hon inte segar till! Och bara för det är jag INGEN dålig människa , tänk på det!

Och det är likandant med det om att dra hästarna i munnen. En halvhalt KAN se ut som man drar den i munnen. MEN OM HÄSTEN BEHÖVER SÅ MYCKET HALVHALT BEHÖVER DEN DET!! OCH DEN SOM RIDER HÄSTEN BORDE JU VETA HUR DEN SKA RIDAS.
OCH den kanske behöver ha en lite större halvhalt om den inte lyssnar.
MEN, LÄGG INTE FÖRDOMAR INNAN NI VET HUR HÄSTEN ÄR ATT RIDA!!! JAG TROR ATT DENS RYTTARE VET HUR DEN ÄR OCH VAD MAN BEHÖVER GÖRA!!

Eller är det så att man inte ska få ta hästen i munnen? Ska man sitta med 2 meters långa tyglar då? För om man inte får göra större halvhalter så ska man ju inte få hålla i tyglarna iheller?
Visst, sen finns där ju dom som verkligen DRAR hästen i munnen, det är INTE okej. MEN om man bara gör en större halvhalt för att hästen ska lyssna så är det väl okej att ta den lite i munnen? Eller?

Och sen med spöet. Vissa kanske piskar sina hästar FÖR mycket och FÖR hårt! Men har man en väldigt seg häst som inte tar skänkeln så måste man ta med spöet. Kom ihåg att spöet ÄR ETT hjälpmedel för skänklarna, och inget annat!!
Om jag inte tar med spöet på Gina så hon vaknar till så har hon inte en bra galopp, och då klarar man inte hinderna. Det är väl bättre attt hästen kommer i en bra galopp och klarar alla hinderna än att man inte fått fram galoppen riktigt och allting bara blir piss.

Jag är HELT emot djurplågeri osv. Men man kan inte ge en spydig kommentar om man inte vet hur det ligger till!
Så tycker jag iallafall.

vad tycker ni??



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0